Előzmények
A hegy felszínének lassú, de fokozatos átalakítását, és bazaltjának felhasználását már az őskorban
megkezdték az itt lakó kő-, bronz-, majd vaskori népcsoportok. Kőeszközeik között több
bazaltból készülteket is találtak a régészek, bár ezek a hegy lejtőin akkor még nagy számban
előforduló leomlott kövekből készültek. Korai elődeink a hegy tetejét, peremeit is
igyekeztek néhol megfaragni, és egyenletesebbé tenni, amikor településeiket, erődjeiket megépítették.
Az első adat, mely már célzott, és nagyobb tömegű kőfejtésről tanúskodik, a római korból való.
Ekkor már jelentősebb kőmennyiséget szállítottak el Savaria útjainak burkolásához.
A középkor történetírói feljegyezték, hogy Sárvár várát, miután a törökök elleni harcokban
megsérült, ság-hegyi bazaltból építették újjá.
A 20. század előtt mindössze alkalmi kőfejtés folyt, az északi (Kakasdomb)
és a nyugati oldalon (Csepri) volt néhány kitermelő hely, de innen csak helyi szükségletre
bányásztak követ, melyet kézi erővel fejtettek, és szekérrel szállítottak el.
Ezek a kis helyi kőfejtések azonban még mindig csak a hegyperemről leomlott sziklákat használták fel.
A hegytető, mivel uradalmi terület volt, és szekéren nem lehetett megközelíteni,
ekkoriban még érintetlen maradt (és a visszaemlékezések szerint jó szénát termő kaszáló borította).
Az első gépesített üzemet Wittmann Adolf és fia, celldömölki mész- és építőanyag-kereskedő
létesítették, mely a várost Mesterivel összekötő út mellett, a Pletnics-majornál működött.
A hegy délkeleti részéről szekereken vitték oda a követ, melyet részben kézi erővel, részben törőgéppel
aprítottak, és főként útépítési célokra értékesítettek. Néhány évvel később az üzemet a
vasútállomás közelébe telepítették át.
A bazaltbánya megnyitása
A későbbiekben a kisüzemi termelés gazdaságtalanná vált. A század első évtizedében a fokozódó
út- és vasútépítésekhez nagy mennyiségű kőre volt szükség, amit egy gazdaságosan működő (bár jelentős
beruházást igénylő) nagyüzem tudta biztosítani.
A Ság hegyre többek között kedvező földrajzi fekvése, jó minőségű
kőanyaga, és Celldömölk vasúti csomópontjának közelsége miatt esett a választás.
Minden kedvező feltétel adva volt egy bánya nyitásához, melyet
Dr. Jugovics Lajos geológiai szakvéleménye is alátámasztott. Szerződést
kötöttek a tulajdonos Erdődy Ferenc gróffal, akitől 50 évre bérbe vették a hegytetőt. 1909-ben
alakult meg a Sághegyi Bazaltbánya Rt., melynek alapító tagjai: Lázár Ferenc (a gazdasági ügyek intézője)
és Mittlemann Mór (a műszaki megvalósítások irányítója). A bánya 1911-ben kezdte meg a termelést,
de bővítése, fejlesztése még sok évig eltartott.
A bánya felépítése és termékei
A bánya 2 fő nyersanyaga a bazalt és - kisebb mértékben - a bazalttufa volt. A bazalttufa porózusabb
és csekélyebb szilárdságú, de könnyű megmunkálhatósága miatt falazókőnek kitűnően megfelelt. A tufarétegen feküdt a bazalt-takaró, melynek
felső, 8-10 m vastag, kisebb nyomáson megszilárdult rétege rosszabb minőségű, szemcsésebb követ
szolgáltatott. Ezt mindenképp le kellett termelni, hogy az alsó, jó minőségű kőzethez hozzáférjenek,
azonban csökkentett áron, útfenntartási célokra ezt is lehetett értékesíteni.
Az alsó rétegekben fekvő, nagy szilárdságú bazaltból három fő terméket állított elő a bánya:
zúzottkövet út- és vasútépítési célokra, termésköveket, főként útalapkőnek és vízépítési munkákhoz
(burkolatok), valamint faragottkövet, melyeket jellemzően a városokban tér- és szegélykőként
használtak.
A bányaudvarok a hegy keleti oldalán nyíltak, és itt helyezkedett el a telep is, a feldolgozó, és más
üzemi épületekkel. A bányában 3 fejtési szintet alakítottak ki, az északi oldalon voltak a nagyobbak,
az I. (alsó), II. (középső) és III. (felső) bányák, míg a déli oldalon a kisebb kiterjedésű IV. (alsó),
V. (középső) és VI. (felső) bányák. A két oldalt egy agyagos-tufás, a legfelső szintig terjedő tömb
választotta el egymástól. A legjobb minőségű, hasításra is alkalmas követ az alsó és középső szinteken
fejtették, míg a felső bányák a II. osztályú követ szolgáltatták.
Az évtizedek múlásával először a felső szinteken lévő kőkészlet kezdett kimerülni, ugyanakkor
kutatófúrásokkal megállapították, hogy az I. bányaudvar szintje alatt még kitermelésre
érdemes, jó minőségű bazalt van. Így alakították ki a 16 m-rel mélyebben fekvő "nulla szintet",
majd a későbbiekben ennél is lejjebb egy második mélybányát, mely a ma látható "kráter" alsó régióit
formázta meg.
Minden bányaudvarhoz - az értéktelen kőanyag, törmelék, föld, stb. elhelyezésére -
egy-egy meddőhányó tartozott, melyek a bányákkal ellentétben a déli
oldalon voltak nagyobbak, de nagy területeket foglaltak el a hegy északi részén is. A 0. szintről
az I. bánya akkor már felhagyott meddőhányójára hordták fel a hasznosíthatatlan maradékot, a tetőlefedés
anyaga a hegy délnyugati részére került. A meddőhányók nagy részét később fásították akác- és
diófákkal, melyekből napjainkra csak az akác maradt meg.
Kőfejtés és szállítás
A kőfejtést megelőzte a sziklát borító talajtakaró eltávolítása, melynek során több cserépedény, és
töredék került elő. Lázár Ferenc halála után 1935-ben fia, Lázár Jenő gépészmérnök vette át
egyszemélyben az üzem gazdasági, és műszaki irányítását. Műkedvelő régész lévén nagy gondossággal
gyűjtötte össze és rendszerezte a megtalált gazdag leletanyagot.
A kőanyagot a sziklából nagyrészt robbantással fejtették. A déltől egy óráig tartó ebédszünetben
láttak munkához a robbantók. Először sűrített levegővel hajtott kézi fúrógéppel több 4-5 m hosszú
lyukat fúrtak a
sziklába, melyeknek belső végén kisebb adag robbanóanyaggal kamrát alakítottak ki ("smirolás").
A kamrákat eleinte asztralittal, a későbbi években paxittal töltötték meg, lefojtották, majd gyutaccsal egyszerre
berobbantották.
A robbantás eredményeként képződött kőhalmazból ("hellni") szétválogatták nagyság és minőség
szerint a köveket, majd kézi erővel csillékbe rakták. A nagyobb, csillékbe nem rakható kőtömböket ("batárokat")
bunkóval (hosszú nyelű, 5-8 kg súlyú kalapáccsal), vagy ha kellett, utólagos robbantással törték
kisebb darabokra.
Az I. bányaudvar kijáratánál, és részben a IV. bánya végében álltak a "riccbarakkok"
(kővágófészerek), ahol a faragottkövet előállító kővágók dolgoztak. Ezek a barakkok faoszlopokon
álló, tetővel fedett, de mindkét oldalán nyitott épületek voltak, kétoldalt kiszolgáló
vágányokkal. A hasításra alkalmas köveket már a robbantás
helyszínén kiválogatták, és külön platós csilléken tolták ide. A kővágók ("riccerek")
állították elő a bánya legértékesebb termékét, a városokban - és a fővárosban - használt
térburkoló köveket.
Minden bányában volt egy-egy fűthető melegedő helyiség. A III. szinten egy nagyobb,
téglaboltozatú, masszív épület állt, melyben konyha, bányairoda, étkező és őrlakás volt
elhelyezve. Itt volt a víztartály is. A IV. szinten volt a kovácsműhely, szénraktár. Az
eredetileg a tetőn épült robbanóanyagraktárat később a II., majd a III. bányába kellett áthelyezni,
a fent említett téglaépületbe.
Valamennyi bányaszinten 760 mm-es nyomtávú vágányhálózat volt kiépítve, 2
párhuzamos fővágánnyal, melyből az egyes kitermelési helyekhez munkavágányok vezettek. Az egyik fővágányon
a megrakott, a másikon az üres csillék haladtak, így elkerülhető volt a torlódás. A vágányzat állítható
váltókkal és fordítókorongokkal rendelkezett. A pályák 3,5 %-os lejtése miatt a rakott és üres csillék
mozgatásához nagyjából ugyanakkora erőre volt szükség. A korai években használatos, másfél köbméteres
facsilléket később fokozatosan a billenős vascsillék váltották fel.
Az alsó bánya magasságában volt a zúzómű betolószintje. Ide futottak be a csillék minden bányából. A
felsőbb szinteket az alsóbbakkal siklók kötötték össze. Ugyancsak sikló vezetett a betolószintről
a telep szintjére, ahol a műhelyek, raktárak, gépház, s más üzemi épületek voltak. A siklók két,
normál nyomtávú pályából álltak, melyeken 1-1 siklóalkocsi közlekedett, melyekre a csilléket
rá lehetett tolni, és rögzíteni. A hajtóerőt a gravitáció szolgáltatta, a kővel megrakott,
lefelé haladó csillék súlya húzta fel az üres csilléket. A siklóalkocsikat tartó
sodronykötelek a pálya mindkét végén dobra csavarodtak fel, itt lehetett fékezéssel szabályozni
a kocsik sebességét.
A későbbiekben a "0" bánya elérésére hasonló felépítésű, de alkocsik nélküli, és elektromos meghajtású
sikló épült.
A bánya munkásai
A bányában egy csille mellett 2 fő dolgozott, kik a csillét megrakták, a siklóhoz (betolószinthez,
vagy a zúzóhoz) szállították, ott átvették, majd visszatolták az üres csilléket. A robbantást, a
sziklafalak letakarítását egy kőfejtő- és egy robbantó csoport végezte, lőmester irányításával.
A vágányzat fenntartásán és átalakításán egy vágányos csoport, a meddőhányók egyengetésén és az utak
tisztántartásán minden szinten egy "planíros" csoport dolgozott. A mindenkori létszámhoz
tartoztak még a fúróélező kovácsok, fúróhordók, vízhordók.
Minden bányaudvarban egy-egy felügyelő vezette a munkálatokat, kik a bányamester irányítása alatt
álltak. A termelés a téli időszakban egy, maximum 10 órás műszakban folyt, délben 1 órás ebédidővel,
de nyáron reggel 5-től
este 8-ig tartott a munkaidő, ekkor délelőtt és délután fél-fél órás szünet is járt.
Mivel a II. világháború alatt az utak, vasutak fenntartása különösen fontos volt, a bányát hadiüzemmé
nyilvánították. A bevonult munkások pótlására munkásszázadot vezényeltek ide.
Feldolgozás
A feldolgozó telep szintje 8 m-rel volt alacsonyabb a legalsó bányaudvar szintjénél, biztosítva, hogy a kitermelt anyag mindig lefelé haladhasson. Ez volt az akkori technológia szintjén a leggazdaságosabb megoldás. Itt volt elhelyezve a zúzó- és osztályozóberendezés, külön épületekben a zúzalékrosták, a kazánház, gépház, transzformátorállomás, műhelyek, raktár, valamint a mosdó, fürdő, és fecskendőház. Az 1920-as évektől északi irányba egy alacsonyabb szinttel bővült a telep, itt állt már korábban az igazgatói lakás (villa; ma Sághegy Fogadó), irodaépület, és az utántörő- osztályozómű. A körülötte lévő területet (ma parkoló) a zúzottkő tárolására alakították ki, mely saját vágányzattal rendelkezett, mely a törőművek alól kivezető vágányokhoz csatlakozott.
A zúzó- és osztályozó berendezés egy idomacélvázas, deszkafalú épületben volt elhelyezve. Az
acéllemezből készült beöntőbunkerből a kőanyag egy lyukasztott palástú, lassan forgó dobba került, ahol
a szennyeződés ki tudott hullni. Innen a gőzenergiával hajtott ingás előtörőműbe jutott a kő, majd
a hengerrostás osztályozó következett, ahol méret szerint különválasztották a zúzalékot. A rostákról
túlfolyó anyagot utótörőkbe és -osztályozókba szállították. Külön zúzalékrosta (porrosta) szolgált
szükség szerint a 0-25 mm közötti átmérőjű zúzalék további szétválasztására.
A jó minőségű, ú.n. nemeszúzalék iránti igény növekedése miatt állították üzembe a telep szintje
alatti térségen az új utántörő- és osztályozóberendezést, melyet kialakítása miatt hengerműnek
neveztek. Meghajtása villanymotorral történt. Ennek betolószintje a telepudvar szintje volt. Ide már csak két előtörésen átment
anyag, vagy tiszta terméskő került, illetve a kővágóktól származó maradék, tehát a legjobb
minőségű kő. Itt a bedöntőbunkerből excenterrel meghajtott nyelves adagolóba került a bazalt,
onnan ingás törőgép, majd törőhengerpár, végül hengerrosták következtek. A rostákról
kihulló zúzalékot csillékbe rakva már készáruként lehetett értékesíteni.
Üzemi épületek
A zúzó- és osztályozóműveket transzmisszió-tengelyen és szíjmeghajtáson át
kezdetben Diesel-motor hajtotta, de az üzem későbbi bővítése során
ennek leadott energiája már nem volt elegendő, így gőzmeghajtásra tértek át, melyet egy széntüzelésű
kazán biztosított. Így kazánház, gépcsarnok, "gyárkémény" épült - mely jól látható a korabeli
fényképeken.
A transzformátorállomás (ma Ság-hegyi Múzeum) eleinte a műhelyek energiaszükségletét és a világítást
látta el, később az alsó szinten épült hengermű is
innen kapta az áramot.
A telepen több műhely létesült: kovácsműhely, gépműhely, hegesztő-, asztalos-, bognár-, és
villanyszerelő műhelyek. Ezek a műhelyek a kor lehetőségeihez képest minden eshetőségre fel voltak
szerelve, nemcsak a legkülönbözőbb javításokat tudták ellátni, hanem
az alkatrészek és szerszámok többségét is itt, helyben készítették.
A műhelyekkel szemben állt a fából készült, 3 szintes raktárépület, melynek földszintjén a súlyosabb
vas- és kenőanyagokat, a felsőbb szintjein a különböző alkatrészeket, vegyi anyagokat tárolták. A földszinten
beépített mérleg, és egy kis raktárosi iroda volt.
A kazánházhoz csatlakozott a mosdó- és zuhanyzó helyiség. A tűzoltás célját szolgáló fecskendőház külön kis épületben kapott helyet, melyben egy több köbméteres beton víztározó medence felett egy hordozható, motoros fecskendő volt elhelyezve. Tűzeset egyébként a bánya fennállása alatt nem volt.
A mai Sághegy Fogadó volt az egykori igazgatói villa, körülötte parkkal, szökőkúttal.
Közelében állt
egy irodaépület vendégszobával és üzemvezetői garzonlakással (ez máig megvan), és kicsit távolabb a bánya
istállója is. Az irodaépületben üzemelt távolsági (akkori elnevezéssel: interurbán) telefon.
A bányával és a rakodóval üzemi telefonvonal kötötte össze, ezeken kívül a rakodón még vasúti telefon is
működött.
Lejjebb, a hegyoldalban több szolgálati lakás és garázs épült, itt kell megemlíteni a 2 szintes,
100 férőhelyes munkásszállót (Bagolyvárat), melyben főként az idegenből hozott dolgozók és
munkaszolgálatosok laktak. A hegy alatt - nagyrészt sági bazalttufából - 2 utcából álló
munkáslakótelep is létesült.
A siklók és a rakodó
A hegyről bányászott kőanyag - a jelentéktelen mennyiségű helyi felhasználást kivéve - kizárólag
vasúton került elszállításra. Celldömölk állomásától a hegy lábáig (a napjainkig is meglévő)
iparvágány épült, melynek végén 6 vágányos rendező-pályaudvart alakítottak ki.
A telepről a készterméket 2 párhuzamos, egyenként kétvágányú siklópálya kötötte össze. A 2-m-es
nyomtávolságú nagysikló volt a régebbi, mely az előtörők alsó szintjét kötötte össze a rakodóval.
A normál vasúti nyomtávú "kissikló" akkor épült, amikor a hengermű, és annak alsó szintjéről
vezetett a rakodóig. A siklópálya 2 helyen keresztezte a hegyi földutakat, melyeket a töltés alatt
dongaboltozatos aluljárókban vezették át.
A vasúti kocsik megrakása süllyesztett vágányok és rámpák segítségével a csillék egyszerű billentésével
történt. A rakodóhoz tartozott még 2 vágány-hídmérleg, mérlegház, fűtőház, szénraktár (a mozdonyok
és a telepi gőzgép számára), nagykapacitású mélyfúrású kút, pályamesteri iroda,
melegedő, víztorony. Ez ellátta a gőzmozdonyok vízszükségletét, és a bányaüzem vízellátását is innen
biztosították korszerű vízvezetékrendszeren keresztül.
Itt létesült Magyarország első zúzalékmosója, mikor az aszfaltburkolatok elterjedésével pormentes bazaltzúzalékra volt szükség. A mosó kétszintes, acélvázas, deszkafalú épületének felső szintjére serleges felvonó vitte a kőanyagot, mely egy nagy, hengeres alakú, enyhe lejtésű kádba került, ahol a felülről beengeett vízben egy forgó tengelyre szerelt lapátszárnyak alaposan átforgatták, átmosták a zúzalékot. A kifolyó szennyezett vizet ülepítették, majd újra felhasználták.
A bánya 2 saját tulajdonú gőzmozdonnyal rendelkezett. A ság-hegyi vasútvonal a celldömölki
állomás előtt egy kétvágányú átadóállomással ért véget, a megfelelő jelző- és váltóberendezésekkel.
Összefoglalás és a bányászat vége
A ság-hegyi bazaltbánya - az 1945 előtti időkben - az ország legnagyobb és legjobban gépesített kőbányaüzeme
volt. A termelés és kiépítés fokozatosan fejlődött fel, átlagban napi 500 tonna követ termelt, de
az 1930 körüli csúcsidőszakban ez elérte az 1000 tonnát is - azaz naponta 100 db, 10 tonnás megrakott
vasúti kocsi gördült ki Celldömölk felé a hegy köveivel.
Fél évszázad alatt 1,7 millió vagon bazaltot szállítottak el az ország - és Ausztria - építkezéseihez. A
bányaüzemben 500 munkás dolgozott, de a csúcstermelés időszakában a 600 főt is elérte a létszám.
A bányaudvarok először a hegy keleti, Alsóság felé eső (bányatelep feletti) részén kezdék el
lefaragni a bazalttakarót, kialakítva az egyes, óriási lépcsőket alkotó fejtési szinteket, és az azok közötti szállítópályákat.
Az északi, nagyobb (és részben a déli, kisebb) kitermelési helyek fokozatosan terjeszkedtek
tovább, 5 évtized alatt lerombolva a vulkáni kúp szinte teljes egészét. Csak a két bányaudvar
közötti sávban, ahol értéktelenebb, agyagos-törmelékes, breccsás kürtőkitöltés alkotta a hegy testét,
maradt meg egyenletes platóként egy viszonylag magasabb terület (250m körül). Itt, egy kis meghagyott bazalttufa-kúpon
épült 1934-ben a Trianoni-kereszt, felavatásakor még javában működött a bánya. A központi részen,
a plató és a mélybánya között magasodik a (kráter felől nézve monumentális) "lávadóm", mely
az egykori vulkán legnagyobb kürtőjének maradványait őrzi, de ennek csúcsa is kb. 15 m-rel
alacsonyabb az egykor fölötte húzódó hegytetőnél. A hajdani, 291 m magasságig emelkedő platót
már csak képzeletünk idézheti fel, ma a hegy legmagasab pontja a "délnyugati sánc"
meddőhányóval magasított bazalttufás kúpja, mely 279 m-re nyúlik a tengerszint fölé. A kráter
peremein, annak külső részein ugyancsak - azóta már beerdősített - meddőhányok lejtői határozzák meg
a mai domborzatot.
Az 1930-as évek végére már kezdtek kimerülni a legjobb termelőhelyek, de jelentős volt a kitermelés
még a II. világháború alatt is. Erre az időkre már elfogyott a kőanyag a felsőbb szintek bányáiból,
a végére már csak az alsó szint, és a közben megnyitott "nulla"(-mély) bánya működött, melyet még
északi irányba bővítettek.
1949-ig magánvállalatként működött a bánya, melyet utána államosítottak, így a Kőbányavállalat
egyik (tapolcai) üzeméhez tartozott.
A munkahelyek és berendezések jobb kihasználása miatt az egyre csökkenő,
és költségesebbé váló bányászatot egy ideig igyekeztek fenntartani úgy, hogy a nehezebben elérhető helyekről
is lefejtették a még hasznosításra érdemes bazaltot. Az 1950-es évek közepére azonban a hegy
kőkészlete kimerült annyira, hogy a bányaüzemet már nem volt gazdaságos fenntartani. Így került
sor - fokozatos létszámcsökkentés és egyes berendezések felszámolása után -
1957-ben a bánya bezárására. Különös belegondolni, hogy 1908-ban éppen 50 évre - 1957-ig - vették
bérbe a hegytetőt az Erdődy gróftól, és a becslésük pontosan bejött...
A mozdítható anyagokat, gépeket, csilléket, vágányzatok nagy részét
a nemrég megnyitott uzsai bazaltbányába szállította az oda költöztetett vállalat. Mindezek mellett
a jelentős eszközkészletből a Dunántúl szinte minden bányájába jutott valami. A feleslegessé
vált épületeket értékesítették, amit lehetett, lebontottak, és bontási anyagként adtak el.
A felhagyott bánya sziklafalain még folytak később is - kisebb, helyi szükségletekre - kőfejtések, de ezek már jelentéketelen méretűek voltak, és később, a tájvédelmi körzet létesítése után mindenfajta bányászat végérvényesen megszűnt.